Media & TV

Dappere en krachtige BN’er gaat, geheel belangeloos, plastic van strand af deugen

21-06-2018 19:49

Hanna Verboom en National Geographic willen in de toekomst meer gaan samenwerken. Verboom maakte voor de zender een serie interviews over plastic vervuiling. Onder de noemer #Stopmetplastic vraagt zij de hele maand juni aandacht voor plastic zwerfafval in de zee. Na deze succesvolle actie praten de actrice en National Geographic onder meer over het ontwikkelen van een aantal themaprogramma’s.

“National Geographic is een heel sterk merk waar ik al sinds jongs af aan groot fan van ben,” vertelt Verboom. “Onze samenwerking bevalt erg goed en smaakt naar meer.” Zij richtte drie jaar geleden het filmplatform Cinetree op en is bezig een aantal formats hiervoor te ontwikkelen.

Met acties, interviews en documentaires op National Geographic en Cinetree vraagt Verboom deze maand op allerlei plaatsen aandacht voor ‘plastic soup’ en voor de oplossingen. “Het is een groot probleem, jaarlijks belandt 9 miljard kilo plastic in de zee, plastic verteert niet dus het blijft ophopen. Zeedieren sterven massaal en microplastics komen uiteindelijk ook op ons bord met de gevolgen van dien. Gelukkig kunnen we hier allemaal wat aan doen; door wegwerpplastic te weigeren, op te ruimen en te recyclen.”

Verboom gaat op zondag 24 juni samen met honderden vrijwilligers stranden schoonmaken in Zandvoort en Scheveningen. “Het zijn kleine stappen, maar juist de kleine gedragsveranderingen van een of twee personen kunnen op den duur een gigantisch verschil maken.”

De activiste is zich overigens wel bewust van het feit dat bewustwording een proces van lange adem is. “Je merkt echter dat het helpt om door te gaan met het verkondigen van de boodschap”, stelt Verboom. “Diverse grote bedrijven, zoals de Lidl, Ikea en McDonald’s, hebben deze maand beloofd hun productie van wegwerpplastic flink terug te schroeven. Dat is echt te danken aan alle consumenten die hebben aangegeven dat zij graag verandering willen zien.”

Anp