Media & TV

Telegraaf gooit hele geheime plan NPO online na ontkennen plannen voor betaalmuur

04-06-2018 17:57

De Telegraaf heeft vandaag de geheime plannen van de NPO geopenbaard nadat de NPO aangaf dat de programma’s ook volgend jaar ‘gewoon gratis’ te zien zouden blijven. In die plannen blijkt er wel degelijk sprake te zijn van een betaaldienst.

Betaalmuur

Afgelopen zaterdag bracht de Telegraaf een, in de ogen van de NPO, suggestief artikel naar buiten waarin beweerd wordt dat de kijker binnenkort dubbel moet gaan betalen als het de programma’s van de NPO online wil blijven bekijken. Hierop bracht de NPO vandaag een persbericht naar buiten waarin zij stelt dat de ‘programma’s [van] NPO ook volgend jaar gewoon gratis te zien [zijn] op NPO Start’.

”We willen graag iets rechtzetten. Het beeld dat programma’s niet meer gratis te zien zouden zijn en achter een betaalmuur zouden verdwijnen, klopt niet. De programma’s van de NPO zijn ook volgend jaar gewoon gratis te zien op NPO Start (en op NPO 1 , NPO2, NPO 3 en NPO Zapp/Zappelin).

Net als nu zijn programma’s die op NPO 1, NPO 2 en NPO 3 worden uitgezonden, minstens een week lang terug te zien via het gratis NPO Start. Dat is nu zo, en dat blijft ook volgend jaar zo.

Om programma’s langer dan 7 dagen programma’s (sic) beschikbaar te kunnen stellen, moeten we soms nieuwe rechten inkopen bij de producent van dat programma. Dat kan de NPO niet financieren uit de beschikbare budgetten. Daarom zijn we begonnen met NPO Start Plus. We vragen hier een vergoeding voor van 2,95 euro per maand waarmee we de extra rechten kunnen betalen. Wij mogen hier geen winst op maken. Abonnees van NPO Start Plus krijgen daarnaast een betere beeldkwaliteit én krijgen geen advertenties te zien.”

 

Inhoud ontkennen

Volgens de telegraaf is dit in Tegenspraak met de conceptversie van het Jaarplan Video 2019 (pdf) dat de krant zodoende besloot vandaag ‘online te gooien‘:

 

”Het is teleurstellend dat de NPO vrijdag nog niet wilde bevestigen dat er überhaupt een conceptversie van de plannen voor volgend jaar bestaat, en daar nu overheen gaat door de inhoud te ontkennen.

Om die reden kan De Telegraaf niet anders dan het hele rapport van 109 pagina’s, inclusief de summiere financiële onderbouwing, online te gooien.”

 

In het plan staat onder andere te lezen (blz. 28) dat: ‘documentaires na uitzending on demand op NPO Start Plus’ zullen komen te staan. Dit is een betaalde dienst, in tegenstelling tot NPO Start.

Tekorten

Verderop in het rapport (blz. 44) valt te lezen dat het plan is om dagelijkse talkshows op het gratis NPO Start te blijven aanbieden terwijl dramaseries, documentaires en content voor kinderen op het niet gratis NPO Start Plus zullen verschijnen. Achter een betaalmuur dus. Dit lijkt niet te stroken met de beweringen van de NPO dat NPO Start Plus in het verlengde van NPO Start komt te liggen. Er lijkt eerder sprake van twee losse platforms met ieder een eigen aanbod.

De NPO geeft al enige tijd aan tegen enorme tekorten aan te hikken aangezien de STER-inkomsten sterk zijn teruggelopen de afgelopen jaren. Er kan een gat van zo’n 60 miljoen ontstaan en Den Haag is niet langer bereid om in dit gat te springen. Met betaalde on demand diensten hoopt de NPO het gaat enigszins op te kunnen vullen:

 

”Abonnementsgelden van NPO Start Plus moeten op termijn de dalende Ster-inkomsten helpen compenseren. Het biedt ons zo de kans in te spelen op de transitie van (bijna alleen) advertentiegedreven televisie, naar (steeds meer) abonnementgedreven video.” (blz. 44)

 

Innoveren en voor de meute uitlopen

De altijd innovatieve en voor de meute uitlopende NPO lijkt nu dus van plan te zijn de concurrentie met Netflix en het ook al zo innovatieve Videoland aan te binden. Zo stelt de NPO dat:

 

”NPO Start en NPO Start Plus moeten uitblinken in Nederlandse content van hoge kwaliteit – iets wat mondiale aanbieders (nog) niet doen.” (blz. 44)

 

Daarnaast zegt men, zoals hierboven te lezen, in de persverklaring:

 

”Abonnees van NPO Start Plus krijgen daarnaast een betere beeldkwaliteit én krijgen geen advertenties te zien.”

 

Of de kijker op deze derde betaalde on demand-dienst zit te wachten, de websites van de commerciële televisiezenders buiten beschouwing gelaten, is nog maar de vraag.

 
Helaas: deze aanbieding is verlopen, maar probeer deze boeken eens