Media & TV

NPO-‘Jongerenzenders’ (nul kijkers/luisteraars) gaan depressieve jongeren over randje afgrond duwen

07-04-2018 14:13

Onder het motto #trueselfie vragen staatsomroep NPO 3 (nul kijkers), Staatsradiozender NPO 3FM (nul luisteraars) en staatsradiozender NPO FunX (nauwelijks luisteraars) de komende weken aandacht voor psychische problemen bij jongeren. De publieke jongerenplatforms willen het onderwerp hiermee uit de taboesfeer halen. Vanaf maandag vertellen jonge ervaringsdeskundigen hun verhaal op tv, radio en online.

Presentatoren en radio-dj’s als Jan Kooijman (KRO-NCRV), Sophie Hilbrand (BNNVARA), Domien Verschuuren (3FM), Sander Hoogendoorn (3FM) en Shay Kreuger (FunX) maken het onderwerp bespreekbaar. Dat is hoog nodig, blijkt uit onderzoek van het EenVandaag jongerenpanel onder ruim 3400 jongeren tussen de 16 en 34 jaar oud. Zo zegt 54 procent van de jongeren zich te schamen voor psychische klachten. Daarnaast geven zeven op de tien van de ondervraagden die zich depressief voelen aan dat er een groot taboe is om erover te praten.

Tot en met 16 mei komt het onderwerp aan de orde in nieuwe tv-programma’s als de Depressie Kennistest (BNNVARA), CV der Mislukkingen (VPRO), Tweestrijd (EO) en #jesuisdepri (KRO-NCRV). In de uitzendingen zijn korte zelfportretten te zien van jongeren die openhartig hun ervaringen delen.

3FM bespreekt tot en met 15 april psychische issues als sociale- en prestatiedruk, eenzaamheid, angsten, burn-out en depressie. Op radio en online delen 3FM-dj’s en andere luisteraars hun eigen ervaringen. Zo vertelt dj Wijnand Speelman over zijn eigen angststoornis. Op social media worden luisteraars uitgedaagd hun ware zelf te laten zien, door hun verhaal, foto of video te delen met de hashtag #trueselfie.

FunX gaat onder meer de straat op en stelt jongeren de vraag: wat doe jij als je je down voelt? In het discussieprogramma CritiX wordt op 15 april ingegaan op het gebruik van antidepressiva, dat veel wordt gebruikt door allochtone vrouwen.

Anp