Doneer aan TPO
 

Nederlandse journalisten zijn beïnvloedbaar, onderdanig en weinig moedig

Nieuwe serie - Journalist te koop: Udo Ulfkotte spreekt

Door: , 16:47, 19 februari 2015

Nieuwe serie - Journalist te koop: Udo Ulfkotte spreekt

De Nederlandse journalist is beïnvloedbaar, onderdanig aan de autoriteit en weinig moedig. Dit meent Udo Ulfkotte (55), voormalig verslaggever van de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Het eerste interview in een nieuwe serie op TPO Magazine: ‘Journalist te koop’.

‘Alpha-journalisten’ zo noemt de Duitser Udo Ulfkotte medialieden die de mening van lezers kunnen vormen of veranderen en die daarom de moeite waard zijn om omgekocht te worden, financieel of met schouderklopjes. “Voor velen geldt dat als je een artikel schrijft je al vooraf weet in welke richting het moet gaan. Je gaat alles op een bepaalde manier vertellen. Omdat het politiek correct denken dat vereist,” zegt hij aan de telefoon vanuit de buurt van Frankfurt waar hij resideert. “Tweederde van de Duitssprekende journalisten is omkoopbaar, of netjes gezegd, beïnvloedbaar. En dat geldt ook voor Nederlandse collega’s.”

Gekaufte journalisten

Ulfkotte is de auteur van Gekaufte journalisten dat al maandenlang op de Duitse bestsellerslist staat. Het boek beschrijft hoe Ulfkotte, in de jaren als FAZ-verslaggever, zelf de lezers een rad voor ogen draaide door de waarheid vooral door de bril te zien van de machthebbers. In de ogen van deze doctor in de bedrijfswetenschap zijn dat politici, hoge ambtenaren, denktanks, geheime diensten, multinationals, internationale organisaties als de Europese Unie en de Navo, en uiteraard het Witte Huis in Washington. Tot hij het licht zag. “De politiek, de geheime diensten en de financiële elite sturen de media – en dus de nieuwsconsument,” stelt hij nu. Een spijtoptant dus.

Hoewel in februari 2015 bezig met de achtste oplage en een verkoop van 150.000 exemplaren wordt het boek in Nederland zo goed als doodgezwegen. En dat heeft zo zijn redenen. De inhoud is weinig vleiend voor de werkwijze van de journalistiek en dat lezen we niet graag in de Lage Landen.

Dienstbaarheid van journalisten

Gevraagd of de de Duitse lezer nog altijd wordt bedonderd geeft hij het voorbeeld van een medewerker van de gerenommeerde krant Süddeutsche Zeitung. Die vertelt deze week, februari 2015, dat voor een advertentie van een kwart pagina (kosten 20.000 euro) de krant een hele pagina aandacht geeft aan het product, in dit geval een luxe badhuis, waarbij de journalist een ‘vriendelijke grondhouding’ heeft. “Het gebeurt tot op de dag van vandaag.”

Maar de dienstbaarheid van journalisten spreidt zich uit over tal van zaken. Zo ziet Ulfkotte de alpha-journalisten als “niets anders” dan de verlengde arm van de persdienst van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie”. “Dat geldt voor iedere dag in de Oekraïne-crisis. Onze media kletsen alleen dat na wat de NAVO in Brussel ze voorschotelt.”

Politiek lidmaatschap kan niet

Journalisten moeten volgens Ulfkotte in zijn 336 pagina’s tellende aanklacht daarom een ethische code onderschrijven dat ze niet actief zijn in politieke organisaties. Dus lidmaatschap van de PvdA, en daarnaast ook redacteur bij Vrij Nederland of de Volkskrant zijn, is in zijn beleving ‘not done’. “Men raakt vooringenomen en ontstaat er een interesseconflict.” Ook deelname aan denktanks als de ‘German Marshall Fund of the United States’, waar ook Nederlandse journalisten bij zijn aangesloten, is niet raadzaam. “Veel van deze transatlantische organisaties zijn door of met hulp van Amerikaanse geheime diensten opgezet.”

Omdat hij namen noemt van Duitse journalisten die wel erg hun oor laten hangen naar de machthebbers had hij veel aanklachten verwacht, maar niemand stapte naar de rechter. “Ze zouden de zaak ook hebben verloren. Ik kan de bewijzen overleggen.”

Handlanger van Pegida?

Maar indirect kwam hij wel onder vuur. Zo werd Ulfkotte in de door hem verfoeide politiek-correcte media afgeschilderd als een handlanger van Pegida, de rechtse oppositie die tot voor kort iedere maandag demonstreerde in Dresden en andere steden tegen de islamisering van het avondland. “Eenmaal heb ik een rede gehouden. Voor de rest heb ik er niks mee te maken.”

Ulfkotte waarschuwt overigens wel voor gevaren die de burgerlijke pers liever onaangeroerd laat. Zoals de botsing der culturen in Europa. “In Nederland in steden als Amsterdam en Rotterdam heb je de soennieten en sjiieten die elkaar haten, de Koerden versus de Turken, de Afrikanen die ook niet altijd lekker met elkaar omgaan zoals de Hutu’s en Tutsi’s. Het idee van een vredelievende multiculturele samenleving zal opbreken zodra de euro valt.” Trouwens ook over het wel en wee van de Europese munt wordt de burger een rad voor ogen gedraaid. Het resultaat? Een burgeroorlog dreigt, alleen we horen daar niets over, stelt hij: “Wat politiek en media zeggen én de waarheid zijn twee verschillende grootheden.”

De Nederlandse rechten van ‘Gekaufte Journalisten’ zijn gekocht door uitgeverij SpeakEasy, een Nederlandse editie verschijnt najaar 2015. Het hele interview met Udo Ulfkotte staat op TPO Magazine. “We waren door en door corrupt

 
 
 
   

Advertentie

 
 
 

Inloggen TPO+

 
 
 
 
 

 

(Be)Spaarvarken

Vergelijk en steun direct TPO! Voor iedere aankoop krijgt TPO een vergoeding.

 

  True managed webspace