Media & TV

Hoofdredacteur Reformatorisch Dagblad benadrukt: ‘Reclame met zoenende mannen is stuitend’

29-03-2018 10:32

Hoofdredacteur Steef de Bruijn van het Reformatorisch Dagblad vindt de campagne van Suitsupply met zoenende mannen “stuitend”. Dat stelt hij donderdag in een hoofdredactioneel commentaar waarin hij ingaat op de commotie rond een petitie tegen de zoenende mannen die de krant maandag verspreidde.

De flyer was een initiatief van de organisatie Civitas Christiana. “Heel moedig dat Civitas Christiana opkomt voor het huwelijk en de stortbui van spot en regenboogconfetti over zich heen laat komen”, stelt De Bruijn.

Tegelijkertijd beklemtoont de hoofdredacteur dat de campagne ageert tegen het gedrag van de tongzoenende mannen, “niet vanwege de mannen zelf maar vanwege hun gedrag. Als daar verwarring over kan ontstaan moet je je afvragen of die boodschap in de goede vorm wordt gebracht.”

De Bruijn denkt dat Jezus het huwelijk zou verdedigen als een verbintenis tussen man en vrouw en zich dus zou uitspreken tegen het homohuwelijk.

“Zoals Hij ook deed tegen echtscheiding, ontrouw, overspel, ongehuwd samenwonen en tegen allerlei andere zonden. En zoals Hij dat in deze tijd zou doen tegen pornoverslaving en kindermisbruik.”

Maar daarnaast zette Jezus zich ook in voor zondaren, voegt De Bruijn daaraan toe. “Toen er een overspelige vrouw bij Hem gebracht werd, op heterdaad betrapt, wees Hij eerst de kerkelijke elite terecht: die van ulieden zonder zonde is, werpe eerst de steen op haar.”

De Bruin is in de commotie rond de petitie vooral geraakt door het “totale onbegrip voor Bijbelse standpunten rond huwelijk en gezin”. Zelfs minister Ingrid van Engelshoven van Emancipatie veroordeelde de krant.

Anp