avatar
   
Media & TV

BNNVARA bukt voor intimidatie ‘nepnieuwsbestrijder’ EU vs Disinfo en past kop aan

Oude kop: 'Rechts-extremisten nemen macht in Oekraïne over', nieuwe kop: 'Groeiende invloed van extremisten in Oekraïne'

 

Een interview met de Vlaamse journalist Pieter Stockmans in het radioprogramma DeNieuws BV is van een EU-website vol ‘nepnieuws‘ afgehaald. De EU beoordeelde het interview in het BNNVARA-programma eerder als ‘desinformatie’, maar zegt dat dat niet meer zo is, omdat de kop boven het interview op nporadio1.nl is aangepast. Dat meldt de NOS.

Peter de Vries, eindredacteur van de BNNVARA-programma’s op NPO Radio1, zegt dat hij de kop aanpaste, omdat die ‘te kort door de bocht’ was. De kop was Rechts-extremisten nemen macht in Oekraïne over, maar dat is niet letterlijk zo door Pieter Stockmans in het interview gezegd. De nieuwe kop is Groeiende invloed van extremisten in Oekraïne.

De door de EU gesubsidieerde website EU vs. Disinfo nagelt zonder wederhoor media aan de schandpaal en beschuldigt deze media van ‘nepnieuws verspreiden’ als die media niet positief genoeg over Oekraïne berichten. Behalve Radio 1 werden ook Geenstijl, TPO en zelfs De Gelderlander door deze zogenaamde EU-nepnieuwsbestrijdingsdienst aan de schandpaal genageld. Inmiddels zijn TPO, Radio 1 en Geenstijl weer van deze site verwijderd.

Minister Ollongren (D66) liet onlangs nog in een interview met NRC Handelsblad weten gewoon gebruik te blijven maken van deze nepnieuwsverspreidende nepnieuwsbestrijdingsdienst en de organisatie zelfs te willen uitbreiden (op kosten van de EU belastingbetalers).

Anp/TPO

 

   
 
 
Toon / Verberg Reacties  
 
Sinds september 2017 moet je ingelogd zijn op Facebook om hieronder meer dan de standaard aantal reacties te laden.
Het gaat hier helaas om een verandering die Facebook zelf heeft doorgevoerd.
Maar je kunt ook reageren via Disqus.
Als iedereen slaapt, zijn wij wakker.