Media & TV

Harry Mens: Kijkcijfers kloppen niet, er kijken 300.000 tot 400.000 mensen naar Business Class

22-01-2018 14:32

Het is natuurlijk bekend dat Harry Mens een niet te onderschatte aanwezigheid is in het Nederlandse medialandschap. Zeker nu hij qua kijkcijfers nauwelijks meer onder doet voor RTL-collega Umberto Tan. Ondernemers kunnen bij Mens tijd kopen in zijn programma. Business Class is dus eigenlijk een soort kruising tussen een reclameblok en een talkshow.

Ik heb het van mijn vader die toneelstukken schreef

In een groot interview met deondernemer.nl vertelt Harry Mens honderduit over zijn avonturen als belangrijke ondernemer. Hij vertelt over hoe hij zo groot is geworden, hoe groot zijn invloed is en hoe belangrijk hij is. De charismatische televisiegrootheid zegt bijvoorbeeld op openhartige wijze:

 

“Je moet een beetje theatraal zijn ingesteld om televisie te maken. Ik heb dat van mijn vader die toneelstukken schreef. Als jongen van 14 stond ik dan achter de coulissen te kijken hoe hij dat allemaal deed. […] Ik zong later zelf in het kerkkoor tijdens de nachtmis. […] Ik ben later dan ook bij de radio beland. Ontzettend leuk. […]”

 

Hij zag als 14-jarige jongen vanuit de coulissen hoe zijn vader toneelstukken schreef en besefte zich meteen dat hij in het vastgoed wilde gaan, mensen wilde cremeren en een televisie programma wilde maken.

Hiddema heeft zijn zetel aan mij te danken

 

Harry Mens heeft nooit geschuwd voor het in de schijnwerpers zetten van politici die hij een warm hart toedraagt. Zo ontdekte hij volgens eigen zeggen Pim Fortuyn en hielp hij Theo Hiddema aan zijn kamerzetel.

 

“Pim was iemand met bagage. Iemand die iets te vertellen had. Mensen vonden dat leuk en dus schoof hij eens in de veertien dagen bij mij aan. Ik weet nog dat Al Qaida twee vliegtuigen in de Twin Towers boorde. Man, hij vertelde met de tranen in zijn ogen dat wij als één man achter Amerika moesten gaan staan.”

”Dat maakte indruk. Ja, hij heeft Business Class uit het moeras getrokken. Een mooie wisselwerking. Hij hielp mij, maar ik hem ook. Pim had bij mij een podium. Net zoals Thierry Baudet en Theo Hiddema dat vandaag de dag hebben. Hiddema was eerst nergens te bekennen. Alleen bij mij aan tafel. Hij heeft zijn zetel aan mij te danken.”

 

Vermogende ondernemers laten zich niet meten

Dat er volgens de SKO ‘slechts’ rond de 100.000 kijkers per uitzending zijn is volgens de getalenteerde interviewer gemakkelijk te verklaren. Vermogende ondernemers nemen natuurlijk geen kijkcijferkastje in huis. Bovendien kijken die vrijwel alleen maar naar Business Class, dus er valt ook niet veel te meten in het algemeen belang.

 

“[…] Volgens de cijfers heb ik gemiddeld 150.000 kijkers. In werkelijkheid zijn dat er drie tot vierhonderdduizend. Weet je wat het is? Vermogende ondernemers laten zich niet meten. Die hebben echt geen kastje naast hun televisie staan. En dan zijn er natuurlijk ook nog kijkers in het buitenland. Wat er online bekeken wordt, weet ik niet eens. Mijn doelgroep kijkt namelijk niet via internet.”

 

 

 
Helaas: deze aanbieding is verlopen, maar probeer deze boeken eens