Media & TV

VPRO/NPO-mediakartelbaasje: ‘NPO kan slag om middelmaat nooit winnen’

08-01-2018 18:32

De publieke omroep moet maken wat niet al door de markt wordt gemaakt en groepen bedienen die anderen links laten liggen. Dat zei VPRO-directeur Lennart van der Meulen maandag in zijn nieuwjaarstoespraak. Volgens hem kan de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) de slag om de middelmaat nooit winnen. “Wees onafhankelijk in je keuzes, urgent en relevant.”

Volgens hem kan de publieke omroep er dankzij het internet zijn voor specifieke groepen die samen voor een groot bereik van een heel divers aanbod zorgen. De VPRO pleit voor een omroep die “echt excelleert op het gebied van onafhankelijke journalistiek, documentaireverhalen, onderzoeksjournalistiek, kunst en cultuur, educatie, experiment en innovatie en met een platformonafhankelijke opdracht”.

Van der Meulen zei verder dat zijn omroep het komende jaar meer zelf gaat ontwikkelen en maken op het gebied van onder meer drama en eigen jeugdprogramma’s. “De VPRO wil meer toegang tot Staatstelevisiekanaal NPO 1 met toegankelijke, oorspronkelijke en bijzondere series.” Volgens hem moet Staatstelevisiekanaal NPO 3 “voor het echt te laat is” een nieuw profiel krijgen als moderne cultuurzender met een open blik op Nederland en de wereld.

De directeur uitte verder kritiek op het ministerie van FinanciĆ«n, dat in 2019 75 miljoen wil bezuinigen op de publieke omroep. “Dat is twee keer zoveel als de verwachte terugloop van de Ster-inkomsten.” Volgens hem moet de overheid de publieke omroep juist steunen om onder meer de online-inkomsten van de Ster te optimaliseren.

Anp