Opinie

Reclames censureren: ‘Goed nieuws’ volgens de millennials van Blendle

21-07-2017 10:44

In dagblad Trouw een stukje duiding en achtergrond over het ‘verbod’ op ‘seksistische reclames’ in het Verenigd Koninkrijk. Het artikel in Trouw is verder zo neutraal als de neten, er wordt alleen in uitgelegd wat er gaande is en waarom. Nul moralisme. Waarvoor hoera, dat is al heel wat, zeker voor Trouw.

Maar de nieuwsbriefkoppenmaker van Blendle, ongetwijfeld een blanke millennial uit de randstad want hippe start up, pikt zoveel neutraliteit natuurlijk niet zomaar. Zoals het hoort bij drammende millennials moet en zal de autoritair-linkse voorliefde voor het totalitarisme erdoor worden geramd. Eigen narcisme eerst, het resultaat van een verwende opvoeding zonder grenzen.

Want het proberen te verbieden van vrije creatieve expressie, het inperken van vrijheden, het toepassen van censuur, het steeds verder opleggen van normen en waarden afkomstig van een extreme minderheid, het aanvallen van reclame als icoon voor de vrije markt en kapitalisme en het zoveel mogelijk intimideren van een open debat is kennelijk ‘goed nieuws‘.

Het drama van een complete narcistische generatie die de zo zwaar bevochten vrijheden van onze huidige samenleving tot op het bot haat en aanvalt terwijl het een ‘1984’-totalitarisme als nieuwe heilstaat ziet is nog maar net begonnen.