Opinie

Serviesmerk maakt seksistisch grapje, humorloos zwak geslacht wordt hysterisch

16-03-2017 17:48

Er schijnt dus een serviesmerk te bestaan dat Blond Amsterdam heet. Dat serviesmerk maakt, kennelijk, illustraties van schattige blonde vrouwtjes die schattige vrouwtjesdingen zeggen. En daar is dat serviesmerk heel erg megasuccesvol mee want die schattige illustraties zijn dé ultieme marketing voor een gevoelige en emotionele doelgroep die toch al zo makkelijk is te brainwashen door marketing, namelijk het zwakke geslacht waar het in al die illustraties over gaat zelf.

Onlangs verscheen er weer zo’n illustratie met een blond huishoudpopje dat schattige achteruitinparkerendingen zegt. Het gaat over de verkiezingen. Het blonde popje in de illustratie zegt dat ze gaan stemmen zo leuk vindt omdat ze zo van kleuren houdt. Best grappig. Realistisch ook wel. Vrouwtjes houden nou eenmaal van kleuren. En gezelligheid. Wat is er gezelliger dan vakjes voor Jesse Klaver van die laffe wijvenpartij van hem rood inkleuren?

Maargoed, dat was dus humoristisch bedoeld van dat serviesmerk. En dat mag natuurlijk niet. Want 2017, dus iedereen gekwetst, altijd, allemaal, overal. Het is de 21ste eeuw, snel, huiliehuilie voor het te laat is.

Stereotyperingen

Ja, nee, stel je voor dat iemand een grapje maakt over jouw toch al zo zwakke geslacht! Je moet niet willen dat je jezelf gaat herkennen in stereotyperingen natuurlijk, want dat kan zomaar heel erg pijn doen en derhalve een eetstoornis triggeren ofzo. Of een huilbui van drie dagen. Of een obsessieve drang kleding te bestellen bij de Zalando. Of een dichtgekitte vagina waar je dan van de NPO een documentaire over mag maken en dat dan ook nog eens onder het genot van yogamuziek (lol) mag gaan uitleggen aan het Volkskrant Magazine. En dan zul je net zien dat in de safespace alle kleurboeken ook nog eens op zijn terwijl jij, nauwelijks getroost door alle chocolade, met twee handen om een mok thee in je huistrui verdrietig naar buiten wilt gaan zitten staren.

Nee, het is niet te hopen dat veel vrouwen naar aanleiding van één fucking illustratie(!) over het randje van borderline worden geduwd. Helaas wel te verwachten.

‘Kwaliteitsjournalistiek’

Dit is natuurlijk allemaal nog tot daar aan toe: zwak geslacht dat wordt gekwetst en vervolgens op social media gaat huilen, want kritiek. What’s new? Ware het niet dat de Volkskrant, een ‘kwaliteitscourant’ waar ze iets met ‘journalistiek’ doen, dat vervolgens als serieus nieuws ziet. Uh…wat voor nieuws? ‘Vrouwen gekwetst door tekeningetjes’. Echt waar! Serieus! In een kwaliteitscourant! In het economiekatern (LOL)!

De Eerste Wereld bezwijkt onder het gewicht van haar eigen decadentie. And it feels fine.

Silver lining: het serviesmerk in kwestie is niet, zoals veel merken tegenwoordig, meteen bang en kruiperig waardoor het vol in zelfcensuurmodus gaat met veel ‘sorry’, maar blijft gewoon achter de illustratie staan. En achter de grap, want humor.

Geen humor? Go fuck yourself. Of een pussymuts breien.

Zo. Nu even die roman van Thierry Baudet lezen