Opinie

YouTube Heroes: het einde van een open platform

23-09-2016 16:26

Wie denkt dat organisaties als de Stasi, Gestapo en de KGB behoren tot de verleden tijd behoren heeft het mis. Deze praktijken zijn van alledag anno 2016. Het verschil zit hem in het feit dat deze praktijken tegenwoordig in een hip jasje worden gestoken. Een gladgestreken animatie en een up-beat gitaardeuntje zijn kennelijk genoeg om de ware aard van het kwaad te verbloemen.

Ik heb het hier over het nieuw ingevoerde YouTube Heroes. Onder het motto ‘als ik iets niet leuk vind, mag het niet bestaan’ speelt YouTube met dit nieuwe concept in op de vraag van een steeds groter wordende groep  hysterische millennials. Een definitief nekschot voor het vrije woord, dat toch al ernstig verminkt was op Youtube.

Wat gaat er veranderen?

In het kort komt het hierop neer: YouTube geeft mensen die ‘Hero’ (hoe ironisch…) worden de mogelijkheid om punten te verdienen. Hoe verdien je die punten? Simpel, door video’s die je niet aanstaan te flaggen waardoor deze, hoogstwaarschijnlijk, verwijderd zullen worden. Dit klinkt misschien een beetje cru, maar ja, zoals YouTube zelf al aangeeft: “Like all heroes, you deserve a place to call home”.

En in deze special snowflake safespace is er uiteraard geen ruimte voor meningen die de tere zieltjes van de Homines Speciales Sneeuwvloki zouden kunnen kwetsen.

Iedere YouTuber die ook maar enigszins controversiële meningen uit heeft vanaf nu een zwaard van Damokles boven het hoofd hangen. En de policorpolitie wil dit zwaard maar al te graag met een bloedgang naar beneden laten komen om zoveel mogelijk mensen monddood te kunnen maken.

Social Justice Warriors met veel bevoegdheid

Wie ooit heeft bedacht dat het een goed idee is om Social Justice Warriors zoveel bevoegdheid te geven is mij een raadsel. Feit is wel dat je bevoegdheden toenemen naarmate je meer punten verdient. Net zoals bij de Stasi, Gestapo of KGB kun je jezelf dus  opwerken door gewoon te doen wat de grote baas zegt.

Hoe erg ook, deze ontwikkelingen zijn wel een mooi voorbeeld van efficiëntie. Namelijk: hoe help je jezelf als zeer geliefde website jezelf zo snel en zo effectief mogelijk naar de verdoemenis?

Stiekem hoop ik dat ze er, als meer mensen dit te weten komen, vanaf zien. Anders moeten wij videocontentverslaafden onze heil voortaan op andere sites zoeken.

 

https://youtu.be/Wh_1966vaIA