Een tweede week lang NOS Achtuurjournaal: woensdag

20-01-2016 21:31

Vorige week keek Annabel Nanninga zeven dagen lang het NOS Achtuurjournaal. Nu denkt ze dat auto’s rijden op de uitwerpselen van de duivel en dat Iran het beste land is sinds de pantykous. Helaas dwong een hoofdredactionele oekaze ondergetekende het Nieuws van de Wereld (en het weer) van de NOS een week lang te volgen. “De NOS biedt, als grootste nieuwsorganisatie van Nederland, altijd en overal onafhankelijke en betrouwbare verslaggeving op het gebied van nieuws, sport en evenementen.” Aldus de NOS. Leest u het gewoon, dan zal ik het kijkwerk doen. Bedank me later.

Vandaag: woensdag, 20 januari 2016

Zin in! Fles Château de Musset, Lalande de Pomerol uit 2010 soldaat gemaakt. Id est: genot in een fles. Volledig toegerust voor de opdracht van vandaag.

Opmerking vooraf: van verschillende kanten hebben mensen mij gevraagd mijn verslagen iets humorlozer op te schrijven, opdat de opzettelijke desinformatie van de NOS beter wordt ontmaskerd. Want GrootLinks complot. Ik zou deze mensen van harte willen uitnodigen hun opmerkingen voor zichzelf te houden.

Rob Trip leest de autocue.

Dat is zuur. Meld ik net dat ik geen zin heb in complottheorieën over Links, meldt de NOS voor de zoveelste dag op rij dat Hitler een enorm fan was van auto’s. Net als Stalin en Mao. Echt, NOS, dit frame begint te vervelen en jullie journalisten weten niet waar ze het over hebben. (Ik hoorde dat er driehonderd man werken, LOL, dat je dit dan niet voor elkaar hebt!)

Hitler reed diesel

Samenvatting: Dieselauto’s zijn gewoon verschrikkelijk. Rob Trip stelt de retorische vraag (aan een correspondent die ook gewoon aan zijn bureau had kunnen zitten om zijn werk te doen): “Hoeveel schadelijke stoffen stoten bepaalde auto’s uit?” Het antwoord is natuurlijk: diesels rijden voor hun lol babyvosjes dood en hebben zich aangesloten bij ISIS. Much to their credit heeft de NOS TNO-gegevens over autotests ingezien. Het onderzoeksinstituut hield een steekproef onder verschillende merken en kwam erachter dat diesels veel te veel uitstoten. Volgens de NOS werd deze steekproef gehouden onder auto’s in het “midden- en dure segment”. Er is geen ‘duur segment’, dat heet het ‘hoge segment’. Framing is subtiel, beste mensen, en auto’s met hoog prijskaartje zijn veelal auto’s die verkrijgbaar zijn als vierzitssedan-cabrio waar een bepaalde dictator een vaste plek heeft op de achterbank.

We leren dat een Mercedes C220 “acht keer meer uitstoot dan toegestaan”. Het item is dan al een paar minuten bezig en ik heb nog steeds geen idee over welke uitstoot we het hebben. Ik weet alleen dat het verschrikkelijk is. Nu komt de aap uit de mouw nazi uit de uitlaat: het gaat om stikstofoxide! Voor context: toen Dieselgate uitkwam, bleken bepaalde Volkswagens meer dan veertig keer de toegestane hoeveelheid stikstofoxide uit te stoten. Maar dat noemen, breekt het effect van de TNO-gegevens. En effectbejag is alles, kennelijk. (Vermoedelijk is er ergens een rapport waaruit blijkt dat gehoorapparaten slechter werken door die hoge uitstoot – ergens aankomende week zal het kijkerspubliek met die bomb shell verrast worden.)

Ook grappig: NOS probeert TNO te verleiden de overschrijdingen te overdrijven. NOS zegt: “wel twintig keer meer dan toegestaan,” TNO antwoordt: “Nee, tien keer meer”. Jammer joh. Maar niet getreurd, de NOS permitteert het zich retorisch te filosoferen over de toekomst van diesel (*hint, hint, wink, wink* er is geen toekomst). Maar TNO – want wetenschappers – wil daar geen uitspraken over doen. Daarom maar wat speculatie over de luchtkwaliteit in grote steden. Want Hitler reed een diesel. U wilt toch geen Hitler zijn?

*Meer autohaat op de NOS-app!*

Commissie Stiekem

Dan iets wat veel belangrijker is dan de NOS-autohaat. Het lek uit de Commissie Stiekem. Scherp item. Ron Fresen constateert dat geen van de fractieleiders is gepakt. En dat dat het aanzien van de Tweede Kamer schaadt (alleen de Tweede Kamer kan Kamerleden vervolgen), want er is niemand gepakt. En toch is duidelijk, volgens de Cie. Stiekem, dat iemand gelekt heeft. Volgens Fresen ontstaat dan toch het beeld dat “als wij (gewone burgers, WJH) iets doen, worden we aangepakt, maar als zij (TK-leden, WJH) iets doen, gebeurt er niets”. Ron Fresen concludeert somber: “Dit gaat uit als een nachtkaars, de daders blijven op het kerkhof”. Terecht kritische sectie. Gelukkig is Voxpop Pechtold blij dat niemand is aangewezen als schuldige, zo leren we uit zijn reactie.

Faal der Steur en MH-17 en MH-17

Mooi bruggetje. “Het debat met Van der Steur gaat ook over het aanzien van de Tweede Kamer. Dit gaat over George Maat die onterecht in diskrediet raakte.” Van der Steur is een typische VVD’er die natuurlijk geen sorry kan zeggen, dus wordt een filmpje ingestart van ‘s lands beste parlementariër. Pieter Omtzigt demonstreert de Tweede Kamer wat ‘de Tweede Kamer informeren’ betekent. Hij bladert vanachter het spreekgestoelte door vele pagina’s weggelakte informatie. Volgens de NOS stelt Van der Steur “zich onverzettelijk op in debat”. Tegelijkertijd stelt de NOS, waarschijnlijk terecht, dat beroepsregent Van der Steur deze crisis gaat overleven. Ook al komt de SP met een motie van wantrouwen.

Rob Trip vertelt iets over luchtvaartnieuws met op de achtergrond beelden van Flightradar24. Als er gevaar is in de lucht, moeten luchtvaartmaatschappijen en landen elkaar Europabreed informeren, vindt een of andere luchtvaartinstantie. Waarom is dit relevant? Ah, daar valt de term: MH-17. Gelukkig is er verder een repo die niet toevoegt en een voxpop van een vliegbobo in gebroken Engels. Omdat er nog geen akkoord ligt, omineus: “passagiers moeten nu nog vertrouwen op inschatting die hun luchtvaartmaatschappij maakt”. En we weten allemaal hoe dat is afgelopen…

Kort nieuws

Xenos. De campingwinkel uit de winkelstraat moet tweehonderd banen schrappen.

Kerncentrale Doel (België). Veilig. Enorm veilig. Wat zeg ik: kapotveilig.

Terreuraanslag op onderwijsinstelling in Pakistan. Gaat het om moslimterroristen? Ja, maar horen we niet. Gewoon vermelden kan geen kwaad.

Griep doodt. Ouderen.

Informatieborden op treinstations verstoord.

OMG! NOS meldt dat er in Amsterdam twee zedendelicten waren waarbij asielzoekers betrokken waren – en niet als passieve partij. Eindbaas van Amsterdam Van der Laan wil openheid geven over eventuele delicten. Wil geen Duitse doofpot-affaires. In totaal dertig incidenten met asielzoekers in afgelopen maanden. Van der Laan geeft toe dat aantal incidenten afgelopen maanden toeneemt, maar tekent ook aan dat op gewone uitgaansavond meer delicten worden gepleegd door autochtonen.

Zika-virus. Muggen. Gevaarlijk voor zwangere vrouwen. Vreemd, want bejaarden kunnen niet zwanger worden, dus geen doelgroepnieuws, maar soit. Gelukkig is correspondent Marc Bessems in Brazilië om dit allemaal te duiden. Wat zouden we zonder die correspondenten moeten? Lieve Surinaamse huisarts – daar is ook gevaar! – raadt vrouwen aan niet zwanger te worden.

Djiezus, alweer economisch nieuws zonder economie

Een vat Noordzee-olie stond niet zo lang geleden op $114, nu nog slechts onder de dertig dollar. De winst van Shell slinkt daardoor. De interessante vraag is natuurlijk waarom dit gebeurt, maar de NOS kiest voor repo in Schoonebeek (NL) waar ook olie wordt gewonnen. Er is daadwerkelijk een polygoon-fragment, want dat voelt zo vertrouwd. Natuurlijk is dat totaal irrelevant, want de belangrijkste vraag is: waarom daalt de olieprijs? Reden voor fragment Schoonebeek: werkgelegenheid voor drieduizend mensen, dus nieuws van lekker dicht bij huis – en nieuws over mensen die binnenkort potentieel bij de deur zitten. Gelukkig is er ook een man gevonden die tegewicht biedt aan het doemverhaal, wat de voice-over een monter “maar deze ondernemer heeft goede hoop” ontlokt.

Peter Kuipers Munneke als weerman aan het woord. Hij trekt een Tarotkaart: het dooit nu.