Media & TV

Lekker subsidies uitdelen aan ‘persinnovaties’ die helemaal niemand wil

15-12-2015 17:32

Hoera! Sinterklaas was weer in het land! En ook dit jaar weer deelde de Sint gul uw belastinggeld uit aan zinloze projecten waarvan iedereen in één oogopslag al ziet dat het niks gaat worden ‘journalistieke innovaties’. En zoals elk jaar lijken alle gesubsidieerde projecten weer sprekend op de mislukte gesubsidieerde projecten van vorig jaar. Maar wat is een jaar zonder subsidie verlening aan een ‘startup om freelancers aan de markt te verbinden’, zeggen wij altijd in huize Taxpoetteveel.

Deze keer kwam er ruim vier ton uit de jute zak van Sint en die tonnen gingen naar de volgende projecten, door ons omschreven met slechts één treffende omschrijving, omdat één treffende omschrijving bij dit soort projecten doorgaans de volstrekte zinloosheid van dit onder camouflage van ‘innovatie in de journalistiek’ verscholen graai-, grabbel-, en uitpakfeest op uw kosten zo mooi onderstreept:

 

‘Een uitbreiding op het bestaande discussieplatform’: 20.000 euro.

(Dit is eerlijk gezegd de enige subsidieaanvraag in de hele lijst die ook daadwerkelijk wat met ‘journalistiek’ te maken lijkt te hebben. Vandaar ook het laagste bedrag natuurlijk.)

 

‘Een nieuw te bouwen platform waarop freelance journalisten heel gericht en snel hun verhalen en ideeën kunnen pitchen bij verschillende redacties’: 85.410 euro.

(Hallo! Daar zijn we weer!)

 

‘Een tool waarmee jongeren kunnen worden betrokken bij het journalistieke proces’: 68.100 euro.

(Ten eerste: ‘Hallo! Daar zijn we weer!’ want ‘jongeren bereiken’ komt gegarandeerd elk jaar terug, kennelijk gaan subsidieverstrekkers kwijlen als ze de woorden ‘jongeren’ en ‘bereiken’ horen en ten tweede: Mindshakes is een product van de uitgever van NRC Handelsblad. Een uitgever die geld zat heeft dus. Een commerciële toko die nu ook nog even komt bedelen en handje ophouden bij Sint Subsidie, sneuer kan het gewoon echt niet. NRC, journalistiek voor als u écht geen schaamte meer kent.)

 

‘Lezers op een speelse manier betrekken bij onderzoeken’: 27.000 euro.

(Follow The Money, jaarlijkse hoofdgast op het grote gesubsidieerde pakjesgala. Ironisch wel, met zo’n naam.)

 

‘Door zo snel mogelijk live-blogs aan te bieden…wil het persbureau sneller en vollediger gaan berichten’: 50.000 euro.

(LOL! Het ANP heeft bloggen ontdekt! In 2015! En dat moet u betalen…duh!)

 

‘Een hyperlokale nieuwsapp’: 100.000 euro (!).

(HALLO! DAAR ZIJN WE WEER! Is dit bedrag zo hoog vanwege een originaliteitsbonus?)

 

‘Doel van het platform is om journalistiek onderzoek te ondersteunen door middel van het makkelijker aanleggen van dossiers’: 49.779 euro.

(Aha. Een soort Gmail dus. Met een Dropbox en een clouddienst. Innovatief zeg!)

 

Tot zover. Dag Sinterklaasje! Tot de volgende pakjesuitdeelronde maar weer! We lappen!