Media & TV

TV-schip Titanic zinkt verder: niemand wil nog off demand TV kijken

02-09-2015 10:57

Nederlanders kijken relatief steeds minder naar tv-programma’s op het moment dat ze worden uitgezonden. Filmpjes via het internet of het op een later tijdstip terugzien van programma’s neemt steeds meer van onze tijd in beslag. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker Telecompaper.

De circa 6600 ondervraagden lieten weten gemiddeld twee uur per dag ‘gewoon’ voor de buis te zitten, lineair kijken wordt dat genoemd.

Inmiddels besteden ze 61 procent van hun dagelijkse kijktijd aan het kijken op andere manieren, oftewel zo’n 140 minuten. Bij een eerdere peiling, een halfjaar geleden, was dat nog 53 procent.

Er zijn wel grote verschillen tussen leeftijdsgroepen. Zo kijken Nederlanders boven de vijftig jaar gemiddeld 140 minuten per dag op een traditionele manier naar de tv, terwijl dit bij tieners 68 minuten per dag is.

Van alle manieren van kijken is het gewoon televisie kijken wel nog steeds het meest populair.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat een kwart van de huishoudens in Nederland geabonneerd is op een pluspakket met extra zenders, bovenop het basis tv-pakket. Dit komt neer op 1,87 miljoen huishoudens. Pluspakketten zijn daarmee afgelopen twee jaar tijd flink in populariteit gestegen. In het eerste kwartaal van 2013 had nog maar 16 procent van de huishoudens zoiets.

Een andere veel gewilde toevoeging aan het normale programma-aanbod is FOX Sports. Tegenwoordig heeft 8 procent van de huishoudens een abonnement op dat betaalde sportkanaal.

Anp