Recensie: Zomergasten – Simone van Saarloos

10-08-2015 10:29

Met update – “Vanaf 22.00 uur beelden die mogelijk schadelijk kunnen zijn voor kinderen tot 16 jaar” luidde de waarschuwing onder in beeld bij aanvang van deze aflevering van Zomergasten. De Hollandse kleinburger nam rond 20.30 uur vermoedelijk meer aanstoot aan de jongeman die op Nationale Televisie gepijpt werd. In Headshot zagen we hem naar een hoogtepunt gebracht worden door een vrouw die buiten beeld bleef. Geïnspireerd op Blow Job (1964) van Andy Warhol maar die was spannender want: 1. Geen geluid. 2. Het lijdend voorwerp rookte ondertussen een sigaret. 3. Uit de stomme film valt niet met zekerheid af te leiden of er eigenlijk wel gepijpt wordt.

Gelaatsuitdrukkingen van de VPRO-kijker

Van ongemak in de studio tijdens het bekijken van de beelden was geen sprake, zei presentator Wilfried de Jong. Van Saarloos zei vervolgens nog iets over de grimas (mannen en vrouwen kijken raar bij het bereiken van het hoogtepunt, moet u weten) van De Gepijpte. Maar hoe geweldig was het geweest als er tijdens het uitzenden van het fragment een camera in een paar duizend salons van de VPRO-kijkers had gestaan: dié gelaatsuitdrukkingen moeten pas écht geweldig zijn geweest!

Baise-moi, ichi the Killer?

Maar die disclaimer bleef rondspoken. Welk fragment zou Van Saarloos na tienen laten zien? De verkrachtingsscene uit Baise-moi, iets gruwelijks uit Ichi the Killer of een fragment uit die malle nep-documentaire Cannibal Holocaust?

Niets van dat. Het bleek om een relatief brave scene uit Kill Bill van Quintin Tarantino te gaan. Volgens de Kijkwijzer is die film inderdaad geschikt vanaf 16 jaar. Maar nu komt het: de omroepen hebben met elkaar afgesproken dat beelden met de classificatie vanaf 16 jaar mogen worden uitgezonden vanaf… 22.00! De VPRO deed vermoedelijk een poging nog iets goed te maken voor die miserabele opbrengst van 274.000 kijkers van vorige week.

Vragen, vragen, vragen

Kill Bill dus. Van Saarloos vroeg zich af waarom het lekker is naar ‘mooi’ geweld te kijken. Van Saarloos vroeg zich sowieso een boel af. Over het werk van de fotograaf Greogory Crewdson die met een enorme crew zijn foto’s in scène zet, zei ze moeite te hebben om zijn foto’s ‘te voelen’ omdat ze geënsceneerd zijn. Dat was dus na het fragment van de documentaire waarin we zagen dat Crewdson zijn foto’s ensceneert.

Ook kwamen haar columns ter sprake. Van Saarloos heeft sinds november 2013 85 columns voor Next – de jongereneditie van NRC Handelsblad – afgescheiden. Als columniste ziet ze zichzelf als een ‘mediator, manipulator’. Maar het is naar eigen zeggen soms toch ook worstelen om zo’n column te schrijven. Ter vergelijking: Telegraaf-columnist Rob Hoogland schreef er de afgelopen 25 jaar zo’n 7000, gemiddeld 280 per jaar dus.

We zagen nog een deel van een film over zwarte dartelende meisjes door Parijs. Eerst werden hun hoofden gefilmd, daarna pas hun billen. Alleen een vrouwelijke regisseur zou het zo aanpakken, zei Van Saarloos. Een man had het ook zo kunnen filmen, repliceerde De Jong. Ja, dat is eigenlijk ook wel weer waar, schopte Van Saarloos de bodem onder haar betoog weg.

Zomergasten en de jonge mensen

Het valt toe te juichen dat de afgelopen tijd bij Zomergasten wat jongere types aanschoven: vorig jaar Ionica Smeets (1979) en Jim ‘Krokobil’ Taihuttu (1981), het jaar daarvoor Daan Roosegaarde (1979). Alle drie verfrissend met een hoofdletter V. Maar of deze voortdurend zichzelf zoekende opwaarts mobiele jonge witte vrouw (1990) afkomstig uit een goed nest woonachtig in Amsterdam met column in een semi-landelijk dagblad én – óh verrassing – nakend romandebuut in dat rijtje hoort, is nog maar de vraag.

Wat wel vaststaat is dat ze Wilfried de Jong tweemaal met armpje drukken versloeg.

Update 11.29 – Recensent dezes gegispt door NRC-factchecker Thomas de Veen