Interview

Martin Koolhoven verovert Hollywood op zijn manier

13-02-2015 12:14

Het duurde even, maar de in 2011 aangekondigde film van regisseur Martin Koolhoven gaat er eindelijk komen; Brimstone. Het was sowieso de week van de film want misdaadverslaggever Peter R de Vries liet weten dat hij de Amerikaanse interpretatie van zijn boek over de Heineken-ontvoering helemaal niks vond. Een ‘scenario’ dat filmkenners al van mijlenver zagen aankomen. 

 

Vond je het ook zo erg voor Peter R de Vries?
“Voor een filmmaker is het niet leuk als de schrijver van het boek je film vlak voor de uitbreng afkraakt. Ik moet zeggen dat ik het wel een beetje zag aankomen; een tijd terug sprak ik de Amerikaanse producer die beschreef hoe de film er in zijn ogen uit moest gaan zien. Terwijl De Vries net op tv had verteld hoe waarheidsgetrouw deze film zou worden, hoorde ik hoe ze het verhaal wilden aanpakken om de ontvoerders sympathieker te maken. Dat rijmde niet met elkaar.”

Is het gangbaar dat de schrijver van een boek zo dicht op de film zit?
“Hangt er van af welke afspraken je maakt. Het lijkt mij onwerkbaar, maar een auteur kán zijn boek verkopen met als voorwaarde dat hij veto heeft over het eindresultaat. Toen ik Oorlogswinter maakte in 2008 heb ik Jan Terlouw op bepaalde momenten het script laten lezen. Hij heeft eigenlijk maar een keer wat gezegd; dat er te veel gegeten werd. Ik vond dat hij gelijk had, dus dat heb ik aangepast. Het is wel vervelend en publicitair niet zo handig als de schrijver niks met een film heeft. Ooit maakte Ruud van Hemert Ik ook van Jou van Giphart en vervolgens liet Giphart overal horen dat hij het niks vond. Maar ja, hij had wel gelijk natuurlijk.”

Zelf ga je trouwens ook weer een film maken. Is alles geregeld met Brimstone?
“Nou ja, alles is overdreven. Op een gegeven moment heb je zoveel bij elkaar dat je er vertrouwen in hebt dat de rest er ook wel komt en kun je groen licht geven. Op dat punt zitten we nu. Ik denk dat de film rond mei 2016 klaar is, maar dan draait hij nog niet in de bioscopen natuurlijk.”

Het wordt een Engelstalige, internationale film met hoofdrollen van Mia Wasikowska (Alice in Wonderland), Guy Pearce (Memento), Robert Pattinson (Twilight) en Carice van Houten. Waarom heeft het eigenlijk zo lang geduurd?
“Ik heb natuurlijk zelf het script geschreven en vervolgens moet je aan de slag met de financiering en gaan casten. Dat scenario heeft een paar jaar nodig gehad, maar daar werd toen wel heel enthousiast op gereageerd. Het is een heel persoonlijk verhaal geworden over een vrouw die te maken krijgt met een boosaardige predikant die haar leven probeert te verwoesten. Het is een western, maar niet in de traditionele zin van het woord; geen pistoolduels of mensen die sneller zijn dan hun schaduw. Eigenlijk is het meer een thriller die zich afspeelt in het oude westen.”

Je script was al anderhalf jaar geleden af, wat gebeurde er daarna?
“Toen ging mijn producer en zakelijk partner Els Vandevorst aan de slag met de financiering en op een gegeven moment begin je dan te casten. We probeerden bij de acteurs te komen, maar dat gaat allemaal via agenten. Het lukte ons niet om er door te komen, we kenden de wetten van het spel nog niet. Dat lukte pas toen een grote Engelse producer met wie Els bevriend is, het scenario las en besloot te helpen. Hij bracht ons in contact met casting director Des Hamilton, die riep dat het script briljant was en dat alle agencies in Hollywood het zouden lezen. Binnen de kortste keren werd ik platgebeld met aanbiedingen van acteurs en daar zaten nota bene ook de acteurs bij die we zelf hadden proberen te benaderen.”

Moet dit je grote doorbraak in Hollywood worden?
“Na Oorlogswinter in 2008 kreeg ik regelmatig aanbiedingen om in Engeland en de VS aan de slag te gaan, maar dat heb ik steeds geweigerd omdat het niet interessant genoeg was. Bovendien wilde ik me focussen op deze film. Ik heb hier veel van mezelf ingestopt. Het is waarschijnlijk een droom voor iedere filmmaker om een internationale film te maken die de hele wereld over gaat, maar ik wil het wel op mijn voorwaarden doen. Ik had Brimstone ook voor een grote Hollywoodstudio kunnen maken, maar dan had ik compromissen moeten doen. We gaan het nu zelf maken en daarna verkopen we het aan de hele wereld.”